کاربردهای اینترنت اشیا

OBD چیست؟ و نقش آن در سامانه حمل و نقل هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

OBD چیست؟

OBD مخفف عبارت On Board Diagnostic System است که به تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر به منظور عیب یابی و کنترل آلایندگی و احتراق از طریق نظارت بر عملکرد اجزای اصلی موتور گفته می شود که امروزه در بسیاری از خودروهای سبک و کامیون های سبک استفاده می شود.

سیستم OBD متشکل از یک ECU (واحد کنترل الکترونیکی)، که با استفاده از ورودی از سنسور های مختلف (به عنوان مثال سنسور اکسیژن) برای کنترل قسمت های اصلی  (به عنوان مثال، انژکتور سوخت) به بدست آموردن بهترن عملکرد خودرو کمک میکند.

از طریق واحد کنترل الکترونیکی چراغ وضعیت خودرو یا چراغ نشانگر خطا (MIL) ، هشدار لازم را از بد عمل کردن خودرو به صاحب آن فراهم می کند.

یک وسیله نقلیه مدرن می تواند صدها نوع از پارامترهای  هشدار را از  طریق DLC (وسیله اتصال عیب یابی) با استفاده از  ابزار اسکن(Scan tools) پشتیبانی کند.

OBD اولین استاندارد آلایندگی آژانس محافظت از محیط زیست (EPA) بود.  طی سال های بعد از سیستم OBD بسیار تقویت شد.ODB  استاندارد  جدیدی بود که در اواسط دهه ۹۰ میلادی معرفی شد که کنترل موتور و مانیتورینگ قطعات شاسی و بدنه و تجهیزات جانبی را ، مانند کنترل عیب شبکه کل خودرو از قبیل عملکرد کاتالیست ، سنسور اکسیژن وضعیت احتراق و… به خوبی انجام می دهد.

۲ نوع OBD وجود دارد OBD-I و OBD-II  :

OBD-I

OBD-I   اولین نسخه از سیستم OBD که در سال ۱۹۸۰ توسعه پیدا کرد. این سیستم در اوایل استفاده از اتصال دهنده اختصاصی، رابط های سخت افزاری، و پروتکل های مخصوص به خود استفاده میکرد. مکانیک که می خواست به اطلاعات عیب یابی خودرو دسترسی داشته باشه باید یک ابزار اختصاصی و متفاوت  برای هر خودرو تهیه میکرد . OBD-I  از پروتکل های متعدد با مجموعه ای از کابل ، آداپتور  و ابزار های عیب یابی متفاوت عرضه میشد

OBD-II

در اوایل ۱۹۹۰ ، جامعه مهندسان خودرو (SAE) و سازمان استاندارد بین المللی (ISO)مجموعه ای از استانداردها برای  تبادل اطلاعات دیجیتال بین ECU  و ابزارهای عیب یابی ایجاد کردند . از آن پس  تمام وسایل نقلیه سازگار با OBD-II  باید از یک اتصال استاندارد عیب یابی (SAE J1962) و روش برقراری ارتباط از طریق یکی از پروتکل های ارتباطی استاندارد  OBD-II  ، استفاده میکردند.

obd_timeline


OBD-II برای اولین بار در وسایل نقلیه مدل (MY) 1994 معرفی شد و قرار شد برای تمام ماشین ها و کامیون های سبک تولید شد پس  MY1996  وجود داشته باشد.

Mode های فراخوانی اطلاعات توسط OBD2

فراخوانی اطلاعات موتور و خودرو در ۱۰ حالت (Mode) توسط پروتکل‌های OBD پشتیبانی می‌شود. ممکن است خودروی شما OBD2 باشد اما همه این ۱۰ حالت را پشتیبانی نکند.

به‌عنوان‌مثال حالت ۱ (Mode 1) اجازه خواندن اطلاعات مهم خودرو مانند «دوره متور»، «مدت زمان روشن شدن بودن موتور» و … را فراهم کند. این اطلاعات می‌تواند در محاسبه مصرف سوخت و مانیتور رفتار راننده و رانندگی آن مفید باشد

حالت ۳ و ۴ برای تشخیص مشکلات و عیب‌یابی خودرو کاربرد دارد. حالت ۳ (Mode 3) اجازه دستیابی و قرائت کدهای خطا (DTC) را فراهم می‌کند. حالت ۴ (۴Mode) به شما اجازه می‌دهد کدهای خطا (DTC) را پاک‌کرده و چراغ چک (MIL) خودرو را خاموش‌کنید.

با استفاده از حالت ۹، می‌توانید شماره شناسایی خودرو را بخوانید. این حالت اجازه می‌دهد تا شما مدل، سال تولید وسیله نقلیه را از اطلاعت موجود رد کامپیوتر خودرو شناسایی کنید.

Mode 1دسترسی به اطلاعات جاری (زنده) خودرو
Mode 2به دست آوردن اطلاعات خودرو در هنگام آخرین خطای رخ‌داده (Freeze frame)
Mode 3دریافت کدهای خطا (DTCs)
Mode 4پاک کردن کدهای خطا (DTCs)
Mode 5تست و مانیتورینگ سنسور اکسیژن
Mode 6نظارت بر روی مانیتور، سایر آزمون‌ها
Mode 7تاریخچه کدهای خطای
Mode 8کنترل و بررسی وضعیت عیب‌یاب خودرو
Mode 9ارائه اطلاعات شناسه یکتای خودرو و شماره شاسی (VIN)
Mode 10دسترسی به کدهای خطای دائمی

مدیریت ناوگان

به‌کمک IoT، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند سفر وسایل نقلیه و رفتار راننده‌ها را بهتر رصد کنند. در این زمینه، رواج تلفن‌های هوشمند در میان راننده‌ها، این کاربردهای IoT را تسهیل کرده است.

رناود می‌گوید: «افراد زیادی از بسته‌های حسگر که مثلا در آیفون وجود دارد، استفاده می‌کنند؛ می‌توان از این حسگرها برای انجام برخی تحلیل‌ها بهره گرفت. برای نمونه، می‌توان ده‌هاهزار راننده‌ای را که از پورت‌های OBD2 همراه با دانگل استفاده می‌کنند، ردیابی نمود.»

جهت جمایت از ما از طریق لینک زیر میتوانید اقدام نمایید با تشکر

IDPay.ir/iotjournal

منبع
fastdiag
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن