اینترنت اشیا

تنگل (Tangle)

گاهی اوقات مردم دفتر کل توزیع شده را با بلاک چین اشتباه می گیرند. حتی برخی فکر می کنند که یک ارز رمزپایه  بدون بلاک چین غیر ممکن است. اما در واقع بلاک چین یک نوع دفترکل توزیع شده محسوب می شود و لزوماً همه رمزارزها برای ثبت اطلاعات بر روی دفترکل از بلاک چین استفاده نمی کنند. IOTA یه نمونه از رمزارزی است که از یک تکنولوژی منحصر به فرد به نام “تنگل” استفاده می کند.

بطور کلی یک رمزارز مبتنی بر تنگل به این صورت کار می کند که:

در تکنولوژی تنگل به جای ذخیره سازی در زنجیره بلاک ها (بلاک چین) ، از روش DAG استفاده می شود که مخفف Directed Acyclic Graph به معنای گراف جهت دار غیرمدور است. ثبت اطلاعات در دفترکل تنگل به این صورت انجام می شود: زمانی که یک تراکنش توسط یک کاربر ایجاد می شود، باید دو تراکنش قبل از خود را نیز تأیید کند. به این صورت کاربران نقش اعتبارسنج ها را نیز در شبکه ایفا می کنند. این به این معنی است که وقتی معامله جدیدی ایجاد شد، به عنوان یک رأس جدید در DAG اضافه می شود و همچنین به دو معامله قبلی که آن ها را تأیید کرده است متصل می شود. اولین معامله ایجاد شده در تنگل جنسیس (genesis) نام دارد که تمام توکن های رمزارز از ابتدا در آن تولید می شوند، کلیه معاملات موجود در تنگل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این معامله اشاره دارند و متصل هستند.

هنگامی که یک معامله توسط تعدادی از معاملات جدیدتر تأیید می شوند، یک اجماع (توافق جمعی) حاصل می شود و تغییر آن عملاً غیر ممکن است. اجماع با نمونه کوچکی از الگوریتم اثبات کار حاصل می شود. این اثبات کار تلاش اندکی برای تأیید هر معامله است که از شبکه در برابر اسپم ها و تقلب در شبکه حفاظت می کند

تنگل به آن شکلی که مرسوم شده است از بلاک‌ها استفاده نمی‌کند. در عوض اگر بخواهید یک تراکنش جدید را در تنگل انجام دهید، باید دو تراکنش قبلی را تایید کنید. یعنی هنگام نمایش این روند در یک گراف، شما یک تراکنش جدید به نوک تنگل اضافه کرده و دو تراکنش قبلی که باید تایید کنید به صورت رندوم به شما اختصاص داده می‌شود. با انجام این کار، آغازکننده تراکنش جدید به صورت غیر مستقیم تایید می‌کند که یک زیربخش تنگل معتبر است و با قوانین پروتکل منطبق است. لازم به ذکر این نکته است که با انجام این کار، دیگر نیازی نیست که وقتی تراکنشی را آغاز می‌کنیم منتظر باشیم تا همه آن را تایید کنند.

علاوه بر این، به دلیل اینکه درخواست‌های تنگل می‌توانند بدون مداخله هیچ‌گونه استخراج‌کننده‌ای به تایید جمعی برسد، این فناوری می‌تواند پایانی بر هزینه تراکنش باشد. علاوه بر این، هرچقدر تعداد شرکت‌کننده‌های بیشتری به تنگل بپیوندند، سرعت آن هم بیشتر می‌شود. تکنولوژی تنگل مورد استقبال جامعه کریپتو هم قرار گرفته است چون سرعت انطباق پذیری آن بالا است، به صورت اوپن سورس بوده و مانند یک دفتر کل توزیع شده عمومی پیاده‌سازی می‌شود. اپلیکیشن اصلی آن «IOTA» است، پروژه‌ای که قابلیت تعامل و اشتراک گذاری منابع را در اینترنت اشیاء تسهیل می‌کند. در این لحظه، تنگل به سرعت ۸۰۰ تراکنش در ثانیه رسیده است. از این رو، مانند تسلا ایکس، متخصصان تنگل هم زمان کافی برای امتحان کردن و آزمودن محصول را داشته‌اند. آن‌ها از سرعت و شتاب آن لذت برده اما اشکالاتی را هم عنوان کرده و روش‌هایی برای بهبود آن پیشنهاد کرده‌اند.

منبع
fibonuarzcell
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن