برنامه نویسی

زبانهای برنامه نویسی برای پروژه های اینترنت اشیاء

مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

۱.زبان سی (C)

یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی در مبحث اینترنت اشیاء زبان سی (C) است.این زبان پایین ترین لایه نرم افزاری نزدیک به سخت افزار است.زبان سی سال هاست که پایه و اساس علوم کامپیوتر و پروژه های نرم افزاری است این موضوع نشان دهنده اهمیت ویژه این زبان برنامه نویسی در پروژه های اینترنت اشیا است. دلیل این اهمیت نیز ساده است،زبان سی به پردازشگر قوی نیاز ندارد و میتوان با هر نوع پردازشگری پروژه های اینترنت اشیا را پیشبرد.

۲.زبان جاوا (Java)

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین زبان ها در بین متخصصان نرم افزار است،بیشتر متخصصان معتقداند که این زبان بهترین انتخاب برای پروژه های اینترنت اشیا است چرا که می توان برنامه های جاوا را یکبار نوشت و هر جایی استفاده و اجراء کرد.

توسعه دهندگان می تواند کدهای جاوا را نوشته،اشکال زدایی کرده و با استفاده از ماشین مجازی جاوا بر روی هر تراشه ای اجرا کنند.در نتیجه کدهای نوشته شده به زبان جاوا را می توان هر جایی که JVM وجود دارد اجرا کرد و این ویژگی خاص جاوا استفاده از آن در پروژه های اینترنت اشیاء ساده می کند.

۳.پایتون (Python)

پایتون اغلب برای نوشتن برنامه های تحت وب و وب سایت ها کاربرد دارد اما به تازگی در حوزه اینترنت اشیا نیز بسیار محبوب شده است.سینتکس ساده و سر راست، دیتا تایپ‌های گسترده و مدرن و دستورات قدرتمند و کتابخانه‌های بسیار گسترده و امکان دیباگ کردن ساده یکی از اصلی‌ترین دلایلی انتخاب پایتون برای این حوزه است.

پایتون دارای کتابخانه های زیادی است این امر باعث شده است که با نوشتن کدهای ها کمتر کارهای بیشتری انجام داد و اینکه اشکال زدایی یا خطایابی نیز ساده تر می شود.

۴.جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت زبانی است که در صفحات html کاربرد دارد و قابلیتهای بسیاری از قبیل : افزایش کیفیت طراحی صفحات , کنترل صفحات ، کنترل browser بازدید کننده و …جاوا اسکریپت باعث شده است که همه چیز ساده تر شود زیرا این زبان سازگاری با دستگاه های مختلف را افزایش می دهد..

۵.زبان (Swift)

زبان (Swift) برای طراحی و توسعه برنامه ها برای سیستم عامل مک و سیستم عامل اپل او اس یا  IOS ساخته شده است.اگر میخواهید با iPhones و iPads با هاب مرکزی خانه هوشمند خود ارتباط برقرار کنید، راه سریع استفاده از Swift است.زبان برنامه‌نویسی Swift از شرکت اپل یک زبان متن باز و انعطاف‌پذیر است، اپل با در نظر گرفتن امکانات جدید و سهولت استفاده این زبان را به یکی از انعطاف‌پذیرترین زبان‌های دنیا تبدیل کرده است.

۶.پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی PHP را می توان پرطرفدارترین زبان برنامه نویسی سمت وب دانست که از آن برای برنامه نویسی و پیاده سازی بسیاری از وب سایت های داینامیک استفاده می شود.با استفاده از PHP می توان سیستم GPS را برای پروژه های اینترنت اشیاء خود طراحی کنید تا از موقعیت و عملکرد دقیق ابزار خود اطلاعات کاملی داشته باشید.

بنابراین، انتخاب هر یک از زبان های دشوار است، زیرا همه این زبان ها جزء بهترین ها هستند. C، Python، Java محبوب ترین زبان برنامه نویسی در حوزه IoT هستند.

منبع
virgool.io
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن