کاربردهای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه بر ۷ صنعت کلیدی اثرگذار بوده است

هیچ روش واحدی برای توصیف «اینترنت اشیا» (IoT) وجود ندارد و کاربرد این تکنولوژی متنوع است. اینترنت اشیا در یک بخش با اینترنت اشیا در بخش دیگر فرق دارد. مجله فوربس برای درک بهتر تأثیر اینترنت اشیا بر انواع مختلف صنایع، از ۷۰۰ مدیری که با اجرای برنامه‌های IoT در سازمانشان آشنایی داشتند، نظرسنجی کرده است.

نتایج این نظرسنجی نشان داده صنایع خدمات مالی، بهداشت و درمان و تولید صنعتی در تفکر اینترنت اشیا پیشگام هستند و در بسیاری از موارد قابلیت‌های آن را با تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته یا هوش مصنوعی ارتباط می‌دهند.

نزدیک به ۶ مدیر از هر ۱۰ مدیر در بخش خدمات مالی (۵۸ درصد) گفته‌اند که اقدامات پیشرفته‌ای در این حوزه انجام داده‌اند و این رقم برای سازمان‌های بهداشتی ۵۵ درصد است. در ادامه توضیح می‌دهیم که مدیران در بخش‌های ارتباطات، انرژی، خدمات مالی، بهداشت، تولید، خرده‌فروشی و حمل‌ونقل چگونه اینترنت اشیا را اهرم پیشرفت کرده‌اند.

ارتباطات

برای شرکت‌های مخابراتی، انقلاب موبایل تأییدکننده تحول به‌سوی IoT است. حدود نیمی از شرکت‌های ارتباطات و مخابرات که در نظرسنجی فوربس موردبررسی قرار گرفتند، یا اینترنت اشیا را در فرآیندهای خود گنجانده‌اند یا در حوزه‌های کلیدی کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنند.

در شرکت‌های ارتباطات و مخابرات، رایج‌ترین منابع داده IoT عبارت‌اند از: ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل (۴۲ درصد). رایج‌ترین تلاش‌هایی هم که صورت می‌گیرد، در جهت افزایش بهره‌وری کارکنان است (۴۰ درصد). به‌علاوه، بیش از یک‌سوم شرکت‌های ارتباطات در خط مقدم به‌کارگیری رویکردهایی با تجزیه‌وتحلیل کامپیوتری هستند تا بهتر بتوانند رفتار مشتری و قابلیت سوددهی دارایی‌ها را پیش‌بینی کنند.

انرژی

شرکت‌های انرژی باید عملیات در مناطق دوردست مثل حوزه‌های نفتی و گازی را مدیریت کنند که نیازمند نظارت مداوم است. نزدیک به نیمی از مدیران در بخش انرژی (۴۷ درصد) تصریح کرده‌اند که IoT را در حوزه‌های کسب‌وکار منتخب اجرا کرده‌اند. شرکت‌های انرژی به اینترنت اشیا روی آورده‌اند تا عملکرد دارایی‌ها را مورد نظارت قرار دهند، تجربه مشتریان خود را توسعه دهند و بازدهی کلی را افزایش دهند.

حدود یک‌سوم شرکت‌ها (۳۴ درصد) گفته‌اند که از تجزیه‌وتحلیل بصری درون بنگاه‌های خود استفاده کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، پهپادهای مجهز به دوربین می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند بر ایمنی میدان‌ها و تأسیسات تولید خود نظارت کنند و هرگونه نقص و ناهنجاری را قبل از اینکه به خطر بزرگی تبدیل شود، شناسایی کنند.

خدمات مالی

سازمان‌های خدمات مالی آگاهی امنیتی بالایی دارند و بنابراین بیش‌ازپیش به دوربین‌های به هم متصل و دیگر سنسورهای تصویری وابسته‌اند تا از موفقیت تأسیسات خود اطمینان حاصل کنند. همان‌طور که گفته شد، خدمات مالی پیشتاز استفاده از IoT در دنیا است، به‌طوری‌که ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی تا حدی قابلیت‌های آن را به کار گرفته‌اند.

همچنین شرکت‌ها در این بخش پیشتاز استفاده از تجزیه‌وتحلیل بصری هستند، به‌طوری‌که ۵۱ درصد آن‌ها گفته‌اند قابلیت‌های استفاده از دوربین و سنسورهای تصویری متصل به هوش مصنوعی و سیستم‌های تحلیلی را توسعه داده و اجرایی کرده‌اند. شرکت‌های مالی اهداف چندگانه‌ای در تلاش‌های IoT خوددارند که مهم‌ترین آن‌ها نیازمند توسعه ارتباط پذیری شبکه‌ها (۳۱ درصد) و استفاده از IoT به‌عنوان ابزاری برای امنیت بیشتر است (۳۰ درصد).

بهداشت و درمان

در صنعت بهداشت، در مورد تجربیاتی که مشتریان هم به‌عنوان همراه بیمار و هم در اتاق‌های انتظار و اورژانس به دست می‌آورند، نگرانی وجود دارد. سازمان‌های بهداشتی هم جزو پیشتازان استفاده از IoT هستند. در این صنعت، ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل ضروری‌ترین ابزارها محسوب می‌شوند، به‌طوری‌که ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان در این بخش از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نظارت بر کار کارکنان هم یکی از رایج‌ترین کاربردهای IoT در این صنعت است که در کنار نظارت بر تأسیسات و توسعه تجربیات مشتری قرار می‌گیرد. اکثریت فعالان این صنعت (۵۷ درصد) از تجزیه‌وتحلیل بصری برای ارتقای سطح خدمات مشتریان و مراقبت از بیماران استفاده می‌کنند.

تولید صنعتی

تولیدکنندگان، بیش از شرکت‌هایی که در صنایع دیگر فعالیت می‌کنند، به ماشین‌آلات سنگین برای تولید محصول نیاز دارند و بنابراین، علاقه زیادی دارند که در مورد عملکرد این ماشین‌ها بدانند.

سازمان‌های تولیدی فرصت‌های زیادی پیش روی خود در این زمینه‌دارند از تصویرسازی کامپیوتری دستگاه‌ها گرفته تا مدیریت و پیگیری حمل کالاها که به سیستم‌های توسعه‌یافته باهوش مصنوعی مرتبط هستند و می‌توانند رویدادها را قبل از آنکه رخ دهند پیش‌بینی و حتی اصلاح کنند؛ اما داستان فراتر از مدیریت کردن دستگاه‌ها است.

به‌طورکلی، تولیدکنندگان در مقایسه با دیگر گروه‌های صنعت، شاهد بیشترین تحولات به‌واسطه IoT هستند. اکثریت مدیران در شرکت‌های تولیدی (۵۱ درصد) «به‌شدت موافق‌اند» که اینترنت اشیا درهای جدیدی از کسب‌وکار را برای سازمان‌های آن‌ها بازکرده است. به‌علاوه، ۲۹ درصد مدیران می‌گویند تلاش‌های IoT آن‌ها باعث شده محصولات و خدمات جدیدی عرضه کنند.

اکثریت تولیدکنندگان (۵۱ درصد) گفته‌اند حوزه‌های کسب‌وکار منتخب آن‌ها با IoT پشتیبانی می‌شود یا این تکنولوژی را در سطح گسترده‌ای در سازمان‌های خود به کار گرفته‌اند. همچنین ۵۲ درصد آن‌ها تصریح کرده‌اند که قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل بصری دارند و این باعث شده به‌صورت آنی دارایی‌ها و محصولات خود را مورد نظارت قرار دهند. گوشی‌های موبایل و سیستم‌های کامپیوتری منابع اصلی داده‌های IoT برای تولیدکنندگان هستند.

خرده‌فروشی

در این صنعت، هر اتفاقی که در کف فروشگاه می‌افتد  یعنی رفتار و عکس‌العمل‌های مشتری باید موردمطالعه و ارزیابی قرار بگیرد. نیمی از مدیران خرده‌فروشی در نظرسنجی گفته‌اند تلاش‌های قابل‌توجهی در حوزه IoT انجام داده‌اند.

بیشتر آن‌ها از تجزیه‌وتحلیل‌های بصری استفاده می‌کنند تا به درک بهتری از اولویت‌ها و رفتار مشتری برسند. برجسته‌ترین منابع داده IoT در این صنعت عبارت‌اند از سیستم‌های کامپیوتری و سنسورها.

حمل‌ونقل

حمل‌ونقل یعنی حرکت و لجستیک و سیستم‌های IoT نقش مهمی در مدیریت این قابلیت‌ها ایفا می‌کنند. مهم‌ترین موارد استفاده از این تکنولوژی در صنعت حمل‌ونقل به افزایش بهره‌وری، نظارت لجستیکی و مسیریابی مربوط می‌شود.

همان‌طور که این نمونه‌ها نشان می‌دهد هر صنعتی پتانسیل این را دارد که از IoT بهره‌برداری کند. بااین‌حال، به خود مدیران بستگی دارد که پتانسیل این تکنولوژی‌ها را تشخیص دهند و بدانند چگونه به بهترین شکل از آن‌ها در شرکت‌ها و صنایع خود استفاده کنند.

منبع
دنیای اقتصادforbesway2pay
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن