پروتکل اینترنت اشیا

انواع پروتکل اینترنت اشیا

اینترنت اشیا دارای پروتکل های گوناگونی می باشد ، که برخی از آن ها عبارتند از :

پروتکل IPv6:

این پروتکل سبب انتقال دیتاگرام به اینترنت در کل شبکه های گوناگون IP می شود . در واقع IPv6 یک لایه اینترنت جهت ارتباط متقابل بین بسته ها می باشد .

۶LoWPAN که مخفف IPv6 می باشد ، بر روی شبکه های وایرلس شخصی بی سیم استفاده می شود . این لایه در IPv6 فقط بر روی لینک های IEEE 802.15.4 قرار دارد . لازم به ذکر می باشد ، که این پروتکل تنها در دامنه های فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز ، که دارای سرعت انتقال ۲۵۰ کیلوبیت برثانیه باشند ، عمل خواهد کرد .

پروتکل DTLS :

این پروتکل برای پروتکل های دیتاگرام ، حریم خصوصی ارتباطات را به وجود می آورد . در واقع این پروتکل با روش هایی سبب جلوگیری از دستکاری پیام ها ، تعویض پیام ها و همچنین سوء استفاده از آن ها خواهد شد . در واقع این پروتکل براساس پروتکل TLS که مرتبط با امنیت حمل و نقل می باشد ، و همچنین تضمین های امنیتی معادل با پروتکل TLS عمل می نماید .

پروتکل AMQP :

این پروتکل که در میان افزار های پیام گرا استفاده می شود ، یک نوع استاندارد لایه باز می باشد . صف بندی ، دریافت پیام ، قابلیت اطمینان ، قابلیت امنیت و مسیریابی ازجمله ویژگی هایی می باشند که ، در AMQP تعریف شده اند .

پروتکل STOMP :

این پروتکل برای پیام متنی با متن های ساده تعریف شده است .

پروتکل CoAP :

این پروتکل لایه ای کاربردی می باشد و در دستگاه هایی که اینترنت محدود همراه با منابعی ازقبیل گره WSN دارند ، استفاده می شود . این پروتکل خیلی راحت به منظور ساده سازی ادغام HTTP با وب طراحی گردیده ، البته دارای قابلیت پشتیبانی از نیاز های تخصصی ، ازقبیل سادگی و پشتیانی چند رسانه ای کم هزینه می باشد .

پروتکل MQTT-SN :

این پروتکل مخصوص برنامه های کاربردی ماشین و ماشین ، ماشین و تلفن همراه می باشد ، که به منظور اشتراک و انتشار مجانی استفاده شده و سبک می باشد .

پروتکل MQTT :

این پروتکل سبب تبادل پیام و اشتراک با یک سبک بسیار سبک وزن خواهد شد . از این پروتکل اغلب برای ارتباط با مکان های دورافتاده استفاده می شود .

پروتکل SSI :

این پروتکل در بین رایانه ها، یا پایانه های هوشمند و یا سنسور های هوشمند ارتباط برقرار کرده و سبب انتقال اطلاعات می شود . در واقع SSI پروتکلی ساده می باشد .

Reactive Streams : یک نوع استاندارد می باشد ، که سبب پردازش جریان ناهمزمان با فشار و همچنین غیر مسدود کردن بازگشت به JVM می شود .

منبع
iotmap
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن