موفقیتوبلاگ

خصوصیات مهم یک تیم کاری موفق

یک تیم کاری قوی، پایه و اساس یک کسب و کار موفق است و یک اخلاق گروهی خوب، تا حد زیادی تضمین‌کننده موفقیت و عملکرد صحیح یک سازمان. اگر کارمندان یک سازمان نتوانند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند و کار کنند، مشکلاتی نظیر سازماندهی ضعیف، کارهای ناتمام و برخورد و تعارض بین کارکنان در داخل سازمان ظهور پیدا خواهد کرد.

اعضای یک تیم چگونه باید اطمینان حاصل کنند که شیوه کاری آنها در کنار یکدیگر سازنده و پیش‌برنده سازمان است؟ در این یادداشت به تعدادی از خصوصیات مهمی که یک تیم کاری موفق باید واجد آن باشد اشاره خواهیم کرد.

با یکدیگر به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند

افراد یک تیم کاری موفق به شکلی باز و شفاف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، تفکرات، عقاید و ایده‌های خود را با سایر اعضای گروه به اشتراک گذاشته و در عین حال به صحبت‌های یکدیگر توجه می‌کنند. وجود ارتباطات مناسب برای تداوم پیشرفت و همکاری موثر برای پیشبرد امور، ضروری است. ارتباطات ضعیف منجر به سوء تفاهم خواهد شد که این موضوع، به وجود آمدن تعارض و نقص در کارها را به همراه خواهد داشت.

روی اهداف و نتایج متمرکز هستند

آنها روی اهداف تعیین شده توافق دارند و عملکرد خود را با توجه به اهداف می‌سنجند، نه فقط بر اساس میزان کارهای انجام شده. وجود یک برنامه شفاف که وظیفه هر کدام از اعضا در آن به خوبی مشخص شده باشد، می‌تواند در رسیدن آنها به اهداف تعیین شده در قالب یک تیم کاری کمک کند. این کار مسیر را برای اعضای گروه روشن می‌کند و باعث می‌شود بدانند در پی رسیدن به چه چیزی هستند.

هر شخصی به شکل عادلانه‌ای سهم خود را ایفا می‌کند

هر کدام از اعضای تیم کاری ضمن درک وظایفی که بر عهده او گذاشته شده، سهم خودش را به شکل عادلانه‌ای در گروه ایفا می‌کند و به خوبی نسبت به جایگاه خود در کسب و کار، آگاه است و به موفقیت سازمان اهمیت می‌دهد.

اعضای گروه یکدیگر را پشتیبانی و حمایت می‌کنند

اعضای گروه همیشه از یاری رساندن به دیگر هم‌تیمی‌هایی که به کمک احتیاج دارند، خوشحال هستند و لذت می‌برند. گروه‌های مختلف سازمان همچنین هنگامی که احساس کنند سازمان آنها را مورد حمایت قرار داده و حواسش به احتیاجات و منابع مورد نیاز آنان هست، با انگیزه و بهره‌وری بیشتری کار می‌کنند.

هر کدام توانایی‌های متفاوتی دارند

هر شخصی در نوع خود یگانه است و به دانش و تجاربی دست پیدا می‌کند که ممکن است دست یافتن به آن برای دیگران ممکن نباشد. وجود تنوع و اعضایی با توانایی‌های گوناگون برای یک تیم لازم است، چرا که هر کدام از اعضا با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌های خود قادر است تا نقش منحصربه‌فردی در پیشبرد امور عهده‌دار شود. تنوعی از شخصیت‌ها، گروه‌های سنی، فرهنگ‌ها و غیره همچنین باعث بالا رفتن خلاقیت و نشر بیشتر ایده‌ها در جلسات تیمی شود.

تیم کاری قوی رهبری خوب دارد

یک تیم قوی دارای رهبری است که مورد اعتماد و احترام اعضای گروه است. این خصوصیت (وجود یک رهبر خوب) اساسا مانند یک چفت و بست محکم، اعضای گروه را کنار یکدیگر نگه می‌دارد و در مورد حفظ آرامش، ایجاد انگیزه و تشویق و به‌روز نگه داشتن اعضای تیم مسئول است.

سازمان‌یافته هستند

سازماندهی، فاکتوری اساسی برای پیشبرد اهداف شرکت است. بدون سازماندهی سازمان دچار آشوب شده و دسترسی به اهداف غیرممکن خواهد بود. بنابراین هر کدام از اعضا باید نسبت به سازماندهی کردن امور خود مسئول باشند و مدیریت باید اطمینان حاصل کند که کلیه کارها مطابق با اهداف از پیش تعیین‌شده پیش می‌رود و هر کدام از اعضا کارهایش را کاملا موثر انجام می‌دهد. برگزاری جلسات مستمر با اعضای تیم از سوی مدیر باعث می‌شود تا کارمندان در مسیر درستی قرار بگیرند و امور در موعد مقرر به سرانجام برسد.

خوش می‌گذرانند

این‌که همه چیز روی کار متمرکز باشد و از تفریح خبری نباشد، صحیح نیست. این موضوع باعث هدر رفتن انرژی و کاهش بهره‌وری خواهد شد، بنابراین تزریق نشاط و شادابی به زندگی کاری کارمندان امری مهم و حیاتی است. تیم‌هایی به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند، از همکاری با هم خوشحال هستند و در خارج از ساعات کاری و محیط کار نیز با حضور در اجتماع و انجام تفریحات مختلف از زندگی لذت می‌برند. شکل دادن یک رابطه مثبت با همکاران‌تان باعث می‌شود تا محیط کاری سرشار از آرامش باشد و مشکلات و برخوردها کاهش پیدا کند.

منبع
theundercoverrecruiter.comirantalent
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن