درباره IOTکاربردهای اینترنت اشیا

6 کاربرد جالب اینترنت اشیا در بهداشت و درمان


با ظهور اینترنت اشیا (IoT) شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در قرن 21 خواهیم بود. اگرچه اغلب IoT با تولیدات، انبارداری و کارخانجات هوشمند آینده مرتبط است، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود و شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های بهداشتی و درمانی نیز هستیم.

با ظهور اینترنت اشیا (IoT) شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در قرن 21 خواهیم بود. اگرچه اغلب IoT با تولیدات، انبارداری و کارخانجات هوشمند آینده مرتبط است، اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود و شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌های بهداشتی و درمانی نیز هستیم که شامل موارد زیر می‌شود:

1.    کاهش زمان‌های انتظار اتاق اورژانس

به عنوان کسی که از اتاق اورژانس بازدید می‌کند بعضی موارد در آن خسته کننده است. در نتیجه به غیر از هزینه‌های پزشکی ، ممیزی‌های اتاق اورژانس گاهی اوقات ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.
به لطف برخی از اختراعات اخیر و IoT، یک بیمارستان به اسم Mt. Sinai به عنوان مرکز پزشکی شهر نیویورک – به طور مؤثری برای 50٪ از بیماران اتاق اورژانس که نیاز به مراقبت‌های سرپایی دارند، زمان انتظار را کاهش داده است.
این یک سیستم بسیار مؤثر است که برخی از کاربردهای نوآورانه و جالب IoT را برجسته می‌کند.

2.    سلامت از راه دور و نظارت

در برخی از موارد، بیماران حتی نیازی نیست حضور فیزیکی در اتاق اورژانس یا بیمارستان داشته باشند. یکی از واضح‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و IoT نظارت از راه دور است – گاهی اوقات به عنوان telehealth شناخته می‌شود.

این امر نه تنها هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند و نیاز به حضور فیزیکی را از بین می‌برد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیمار نیز کمک می‌کند تا از دردسرهای رفت و آمد کاسته شود. که می‌تواند برای بیماری که برای تحرک محدودیت دارد و یا از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند بسیار مؤثر واقع شود.

3.    اطمینان از دسترسی و قابلیت دسترسی سخت‌افزارهای بحرانی

بیمارستان‌های مدرن نیاز به عملکرد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نسل بعدی دارند – بعضی از آنها حتی برای حفظ و بقا زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانند تمام دستگاه‌های الکترونیکی، این تجهیزات مستعد خطرات متعددی از قطع برق تا خرابی سیستم – می‌تواند منجر به زندگی یا مرگ افراد شود.

یک راه‌حل جدید IOT از Philips، به نام e-Alert، وجود دارد که هدف آن حل این مشکل است. به جای اینکه منتظر باشند تا یک دستگاه خراب شود، سیستم جدید فیلیپس، عملاً نظارت بر سخت‌افزارهای پزشکی را برآورده می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، به کارمندان بیمارستان هشدار می‌دهد.

4.    پیگردی کارکنان، بیماران و موجودی

همیشه ایمنی بیشترین نگرانی هر بیمارستان یا مرکز پزشکی است. بدون قابلیت پیگیری اموال، کارمندان، بیماران و سخت‌افزار – در تمام ساختمان، حفظ بیشترین میزان امنیت سخت است.
این کاری است که به آسانی در مؤسسات کوچکتر انجام می‌شود، اما در مورد ساختارهای چندگانه و دانشگاه‌ها و نیز هزاران بیمار و کارکنان به چه شکل است؟
بسیاری از آنها با سیستم‌های IoT و سیستم‌های مکانی واقعی در حال تغییر هستند تا ردیابی اموال را تسهیل کنند که نه تنها روش ارزانی برای نظارت بر فعالیت‌های روزمره در یک محیط بیمارستان است بلکه بسیار مؤثر و پیشرفته می‌باشد.

5.    مدیریت پیشرفته دارو

یکی از پیشرفت‌های جالب و جدید در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و IoT در زمینه داروهای تجویزی است. به نظر می‌رسد این یک کار علمی تخیلی باشد – اما قرص‌هایی حاوی سنسورهای میکروسکوپی که به اندازه دانه برنج هستند می‌توانند یک سیگنال را به یک دستگاه خارجی ارسال کنند که معمولاً به عنوان یک پیج بر روی بدن، برای اطمینان از دوز مناسب بکار می‌روند. بیماران همچنین از طریق اپلیکیشن های گوشی هوشمند می‌توانند به اطلاعات برای ردیابی عملکرد شخصی و بهبود عادات خود دستیابی پیدا کنند.

6.    مقابله با بیماری‌های مزمن

نرم‌افزارهایی مانند Fitbit از IoT برای نظارت بر سلامت شخصی استفاده می‌کنند – این اطلاعات را می‌توان با یک دکتر به اشتراک گذاشت تا مسائل تکراری را حل کند. یک شرکت به نام Health Net Connect به تازگی یک برنامه برای مدیریت افراد دیابتی با هدف بهبود درمان بالینی و کاهش هزینه‌های پزشکی برای بیماران ایجاد کرده است که به نتایج جالبی رسیده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن