کاربردهای اینترنت اشیا

کاربرد پارکینگ هوشمند

با رشد روزافزون جمعیت شهرها و روند افزایشی تعداد خودروها به نسبت پارکینگ‌های در دسترس، معضل پارکینگ در شهرهای بزرگ به یک مشکل جدی و آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. معضلی که منجر به هدر رفتن زمان، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد صف‌های طولانی در اطراف مکان‌های تجاری، خیابان‌ها و سینما و اماکن دیگر شده است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش مشکلات مربوطه ارائه شده است که عموماً از تکنولوژی‌های جدید وام گرفته‌اند. راهکار پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا یکی از به‌روزترین و جدیدترین پاسخ‌ها به این معضل شهری است که تا حد زیادی مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ را کاهش داده و امکان برنامه‌ریزی و مراجعه به موقع و بدون دردسر به محل موردنظر را برای شهروندان فراهم می‌کند.

راهکار جامع پارکینگ هوشمند در بستر اینترنت اشیا

با رشد روزافزون جمعیت شهرها و روند افزایشی تعداد خودروها به نسبت پارکینگ‌های در دسترس، معضل پارکینگ در شهرهای بزرگ به یک مشکل جدی و آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. معضلی که منجر به هدر رفتن زمان، ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد صف‌های طولانی در اطراف مکان‌های تجاری، خیابان‌ها و سینما و اماکن دیگر شده است.

مدیریت اغلب پارکینگ‌های موجود سنتی است. نگهبان پارکینگ برای پیدا کردن یک جای خالی برای وسیله نقلیه به راننده کمک می‌کند. ازاین‌رو، اگر پارکینگ و فضاهایش وسیع باشند، مدیریت این کار برای نگهبان سخت‌تر خواهد بود. علاوه بر این، راهنمایی همزمان خودروها به محل خالی پارک و شارژ دستی بلیط پارکینگ منجر به اتلاف زمان و ایجاد صف می‌گردد. این مشکلات را می‌توان با پیاده‌سازی یک راهکار پارکینگ هوشمند برطرف نمود. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش مشکلات مربوطه ارائه شده است که عموماً از تکنولوژی‌های جدید وام گرفته‌اند.

راهکار پارکینگ هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا یکی از به‌روزترین و جدیدترین پاسخ‌ها به این معضل شهری است که تا حد زیادی مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ را کاهش داده و امکان برنامه‌ریزی و مراجعه به موقع و بدون دردسر به محل موردنظر را برای شهروندان فراهم می‌کند.

سیستم‌های مدیریت هوشمند پارکینگ در راستای اطلاع دقیق از تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود و خروج و توقف، کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه‌ها بصورت خودکار و یا دستی توسعه یافته‌اند. سیستم پارکینگ هوشمند مبتنی بر بهره‌وری و صرفه‌جویی مصرف انرژی، منابع مختلف و نیروی انسانی، می‌باشد که همزمان به روی یک بستر نرم‌افزاری و یک بستر سخت‌افزاری قابل ارائه می‌باشد.

درجه هوشمندسازی با توجه به کاربرد و محدودیت‌های هر پارکینگ متفاوت است. طیف وسیع هوشمند سازی می‌تواند از نصب ساده تگ‌های RFID تا استفاده از حسگرهای مختلف برای مدیریت خودکار کلیه امور پارکینگ را شامل شود. شرکت نبکا با ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های هوشمند، چالش‌های موجود را به حداقل می‌رساند.

راهکارهای پارکینگ هوشمند

ساختمان‌های مسکونی

ساختمان‌های مسکونی عموماً دارای مراجعه‌کنندگان ثابتی هستند، جای پارک هر خودرو مشخص است، تعداد کمی خودرو مهمان تردد دارند و پرداخت هزینه موضوعیت ندارد. راهکار معمول نصب یک شناسه هوشمند (Tag) به شیشه خودرو و نصب آنتن‌های ورودی و خروجی در ورودی پارکینگ برای مدیریت پارکینگ است. در راهکار تکمیلی با استفاده از دوربین پلاک‌خوان و راهبند اتوماتیک، این فرایند مکانیزه‌ می‌گردد. اجزای این راهکار شامل موارد زیر است:

  • تگ‌های RFID به همراه آنتن برد بلند
  • نرم‌افزار مربوط به سامانه RFID برای مدیریت اطلاعات
  • راهبند
  • راهکار تکمیلی: دوربین پلاک‌خوان و نرم‌افزار مربوطه (نیازمند سیستم برای پردازش و ذخیره اطلاعات)

ساختمان‌های تجاری و اداری

با توجه به اینکه این دسته از ساختمانها برای اهداف تجاری و کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند، مشتریان مختلف نیز به این ساختمان‌ها مراجعه می‌نمایند. این بدان معناست که باید نظارت و کنترل برای ورود و خروج خودروها بیشتر شود. به‌علاوه به دلیل کم بودن تعداد مراجعه مشتریان، آنان معمولاً نیازمند راهنمایی و هدایت در پارکینگ هستند. در نهایت معمولاً مدیریت مجموعه برای پوشش دادن هزینه پارکینگ و کسب درآمد اقدام به دریافت حق پارکینگ می‌نمایند. راهکار معمول استفاده از مدیریت پارکینگ (PMS) است.

کاربری اصلی این سامانه در واقع مکانیزه کردن کامل پارکینگ از زمان ورود خودرو تا زمان خروج آن و همچنین مدیریت هوشمند پارکینگ در بررسی تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه است. تکمیل کننده این راهکار، سیستم راهنمایی پارکینگ (PGS) است. تکنولوژی PGS به راننده این امکان را می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان به نزدیکترین فضای خالی هدایت شده و ضمن صرفهجویی در وقت و انرژی، یک تجربه مطلوب از پارک نمودن خودرو را داشته باشد. اجزای این سیستم عموماً شامل نرم‌افزار مانیتورینگ محل خودرو، رابط‌ها و کنترل‌کننده محلی سنسور، سنسورها، تابلوهای راهنما و سیستم‌های پرداخت مانند صف‌شکن و دستگاه هوشمند پرداخت هزینه پارکینگ است. 

ساختمان‌های مدرن

ساختمان‌های لوکس و مدرن، جدای از نوع کاربری، نیازمند تجهیزاتی متناسب با سایر سیستم‌های ساختمان باشند. معمولاً راهکارهای این ساختمان‌ها به شکل یکپارچه و همخوان با تکنولوژی اینترنت اشیا ارائه می‌گردند.. راه‌حل پارکینگ هوشمند نبکا در بستر اینترنت اشیا اسپارک نام دارد و از لایه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی تشکیل شده است:

پلتفرم مدیریت داده‌های پارکینگ هوشمند

پلتفرم پارکینگ هوشمند وظیفه جمع‌آوری داده‌های سنسورها و قفل‌های پارکینگ، صحت‌سنجی اطلاعات و ارسال هشدارها، پاسخ  به درخواست‌های ارجاع شده و به‌طورکلی مغز متفکر سیستم است.

قفل پارکینگ

قفل پارکینک با نصب در محل پارکینگ نصب و مسدود نمودن مسیر، اجازه استفاده غیرمجاز از فضای پارکینگ را به دیگران نمی‌دهد. قفل پارکینگ هوشمند قابلیت دریافت فرمان از طریق اینترنت یا شبکه محلی را دارد. فرایند تحقیق و توسعه و هوشمندسازی این محصول توسط متخصصین شرکت نبکا انجام شده است. بنابراین دانش فنی لازم برای پشتیبانی و توسعه  این محصول منحصراً در اختیار مجموعه نبکا است.

  • سنسورهای بی‌سیم: این سنسورها در قسمت فوقانی، کناری یا روی زمین محل پارک خودروها نصب می‌شود. سنسور بی‌سیم، وضعیت جای پارک (پر یا خالی) را ارسال می‌کند. تعدادی از سنسورها توانایی دریافت اطلاعات و مدیریت پارکینگ هوشمند را به منظور اعمال برخی هشدارها با تغییر رنگ سنسور (رزرو پارکینگ، جایگاه پارک معلولین و…) را دارد.
  • دروازه (Gateway): پروژه‌های مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا به یک بستر ارتباطی نیاز دارند. این بستر ارتباطی می‌تواند Wi-Fi، LoRa یا سایر پروتکل‌های حوزه اینترنت اشیا باشد. در حال حاضر قفل‌های پارکینگ نبکا بر پایه پروتکل Wi-Fi هستند. سنسورهای بی‌سیم در بستر LoRa طراحی و اجرا شده‌اند.
  • اپلیکیشن پارکینگ و پنل ادمین: برای ارتباط با کاربر، یک اپلیکیشن و برنامه سمت وب توسعه داده شده که به‌طورکلی قابلیت جستجو برای یافتن محل پارکینگ، رزرو ساعت و روز مورد نظر، باز کردن قفل هنگام مراجعه و پرداخت هزینه پارکینگ را دارد. در این راهکار علاوه بر اپلیکیشن کاربر، یک اپلیکیشن برای پارکبان هم تعبیه شده است که امکان مشاهده و مدیریت اطلاعات قفل‌های پارکینگ و همچنین اطلاعات کاربران را فراهم می‌کند. همچنین مدیر سیستم از طریق پنل ادمین به تمامی گزارشات مالی، اطلاعات کاربران، پیک ساعات اشغال فضاهای پارکینگ و سایر داشبوردها دسترسی دارد.

جهت جمایت از ما از طریق لینک زیر میتوانید اقدام نمایید با تشکر

IDPay.ir/iotjournal

منبع
nobka
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن