پروتکل اینترنت اشیا

پروتکل ۶LoWPAN

پروتکل ۶LoWPAN که نام آن برگفته از IPv6 Low Power Wireless Personal Area Network می باشد، یک استاندارد شبکه ای در اینترنت اشیا است که باند فرکانسی و لایه های فیزیکی آزاد دارد. همچنین می تواند از چندین پلتفرم ارتباطی مختلف استفاده کند. ویژگی کلیدی این تکنولوژی این است که می تواند به هر نفر تا ۵*۱۰۲۸ آدرس اختصاص دهد که بر این اساس هر وسیله یا شی می تواند آدرس IP منحصر به فرد خود را داشته باشد. این تکنولوژی با هدف استفاده خانگی و اتوماسیون داخلی ایجاد شده است.

فشرده سازی در پروتکل ۶LoWPAN

این پروتکل مکانیزم فشرده سازی و کپسوله کردن اطلاعات را تعریف می کند که بر اساس آن بسته های اطلاعاتی IPv6 از طریق استاندارد IEEE802.15.4 ارسال و دریافت می شوند. به غیر از تعداد زیاد آدرس قابل تخصیص به هر وسیله، یکی دیگر از ویژگی های مهم IPv6 این است که به و سائل مختلف متصل به این شبکه اجازه می دهد بدون نیاز به سرور به شبکه متصل شوند. بنابراین می توان یک شبکه سنسور بر مبنای IP داشت که به اینترنت متصل می شوند. در واقع از طریق این پروتکل اشیا مستقیم و بدون نیاز به واسط به اینترنت متصل می شوند.

پروتکل ۶LoWPAN یک استاندارد در شبکه اینترنت اشیا

بسیاری از شرکت های به عنوان اینکه ۶LoWPAN یک استاندارد باز برای IOT است، پشتیبانی خود را از آن آغاز کرده اند. استفاده از این تکنولوژی هزینه یا حق استفاده ای ندارد و با توجه به باز بودن آن، قابل توسعه توسط همگان می باشد. پروتکل جدید IPv6 تحت شبکه که بر اساس استاندارد ۶LoWPAN است. این پروتکل در درجه اول به عنوان متممی برای استفاده از تکنولوژی WiFi در محیط های داخلی و کاربر دهای خانگی طراحی شده است تا محدودیت های کاربرد آن در اتوماسیون های خانگی برطرف کند.

پروتکل ۶LoWPAN بر اساس استاندارد IEEE802.15.4

این پروتکل بدون حق امتیاز بر اساس استانداردهای مختلف است و راه حلی های انعطاف پذیری را برای استفاده از IP در و سائل الکترونیکی ارائه می کند. این تکنولوژی به دلیل اینکه بر اساس استاندارد IEEE802.15.4 است، دارای باند فرکانسی ۲٫۴GHz می باشد. نرخ ار سال داده این تکنولوژی ۲۵۰Kbps است و حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ وسیله قابلیت اتصال از طریق شبکه را دارند. این پروتکل همچنین از رمز نگاری کلید عمومی پشتیبانی می کند. پشتیبانی این پروتکل از حالت sleep گره های غیرفعال منجر به کاهش بسیار زیاد توان مصرفی ادوات مبتنی بر این استاندارد شده است. همچنین به دلیل کوتاه بودن داده های تبادل شده در شبکه تحت این استاندارد، مصرف توان و پهنای باند اشغال شده بسیار کم است.

در پشته استاندارد OSI لایه ها از بالا به پایین عبارتند از :

  • لایه ی برنامه ای
  •  لایه ی انتقال
  •  لایه ی شبکه
  •  لایه ی ارتباط داده
  •  لایه ی فیزیکی

مکان قرار گیری 6lowpan

لایه ی اقتباسی 6LoWPAN در مدل های استانداردی مانند OSI بین لایه ی شبکه و ارتباط داده قرار می گیرد.

این لایه ی اقتباسی زمان ارسال داده ها بر روی لایه ی مک و فیزیکی استفاده میشود. تمرکز اساسی بر روی بهینه سازی انتقال بسته های داده ای IPv6 بر روی شبکه های ضعیف و کم قدرت بوده و منجر به ایجاد شاخصه های ذیل در این تکنولوژی شده است:

شاخصه های آن

  •  فشرده سازی هدرها
  • تجزیه و جمع آوری مجدد
  • پیکربندی خودکار بدون حالت


منبع
iotfignetsimulate
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن