اینترنت اشیا

اهمیت محاسبات لبه (edge computing)

محاسبات لبه (edge computing) و رایانش ابری متفاوت هستند. Edge computing کمتر متمرکز است و منابع محاسباتی را نزدیک به محل مورد نیاز خود قرار می دهد.

تعریف محاسبات لبه (edge computing)
محاسبات لبه (edge computing) پردازش داده ها است که نزدیک به منابع داده اتفاق می‌افتد.

کاربردهای محاسبات لبه (edge computing)
یکی از کاربردهای بالقوه محاسبات لبه (edge computing) این است که با اینترنت چیزها (IoT) ارتباط تنگاتنگی دارد و دستگاه‌های متصل به اینترنت یا “هوشمند” را در برمی‌گیرد (همه چیز از ماشین شما گرفته تا یخچال شما!). محاسبات لبه (edge computing) این امکان را فراهم می‌کند که این دستگاه‌ها داده‌هایی(مثلاً چه مقدار شیر در یخچال باقی مانده است) را از یک مرکز پردازش داده که نزدیک است، به یک مرکز پردازش ابری دورتر ارسال کند. این روش مقدار داده‌ها و فاصله ای که باید طی کنند، کاهش می‌دهد به طوری که پردازش سریعتر انجام می‌شود و باعث کارکرد بیشتر دستگاه می‌شود.

محاسبات لبه (edge computing) بیشتر اینترنت اشیا (IoT) را پشتیبانی می‌کند چرا که تکنولوژی اینترنت اشیا در حال پیشرفت چشمگیری است. به عنوان یک نمونه ماشین‌های خودران را در نظر بگیرید که مطمئناً در سال‌های آتی بیشتر رواج پیدا خواهند کرد.

برای پیاده سازی درست با استفاده از رایانش ابری، ، یک ماشین باید اطلاعات مربوط به شرایط فعلی را به یک سرور ارسال کند که ممکن است در یک ایالت دیگر یا حتی یک کشور دیگر قرار داشته باشد و منتظر پاسخ در مورد نحوه ادامه دادن بماند. این فرآیند تنها چند ثانیه طول می‌کشد، اما در مواردی که نیاز به پاسخ سریعتر وجود دارد، مانند وقتی که یک عابر پیاده وارد مسیر حرکت ماشین می‌شود، چند ثانیه ممکن است خیلی زیاد باشد. یک مرکز داده محلی می‌تواند داده‌ها را پردازش کند و پاسخ را بسیار سریعتر ارسال کند، بنابراین ماشین قادر خواهد بود برای جلوگیری از برخورد با عابر پیاده، به موقع ترمز کند.

محاسبات لبه (edge computing) و دستگاه‌های هوشمند خانگی
ابزارهایی که به طور معمول رایج هستند، مانند ترموستات‌های هوشمند و بلندگوهای هوشمند، از فناوری محاسبات لبه (edge computing) برای پاسخ سریع به تغییر شرایط و دستورات استفاده می‌کنند. شهرها و خانه‌های هوشمند، پیام رسانی، هواپیماهای بدون سرنشین و واقعیت افزوده می‌توانند از پردازش اطلاعات سریع تر و محلی تر نیز بهره مند شوند. همین اصل برای هر دستگاه دیگری که مرکز کنترل آن بر روی خود دستگاه یا در محلی نزدیک آن قرار دارد، صادق است. به طور بالقوه یک دستگاه به طور همزمان می‌تواند از ابر برای پردازش‌های با حساسیت به زمان و از لبه (edge) برای پردازش‌های اورژانسی‌تر استفاده کند.

محاسبات لبه (edge computing) در کسب و کارها
به عنوان مثال یک فروشگاه خرده فروشی با مجموعه ای از دوربین های امنیتی فعال را در نظر بگیرید. با استفاده از روش مبتنی بر ابر، دوربین‌ها داده‌ها را به یک سرور، هزاران کیلومتر دورتر ارسال می‌کنند که این سرور حرکات را شناسایی می‌کند و کلیپ‌ها را به حساب فروشگاه ذخیره می‌کند.

با استفاده ار محابات لبه (edge computing)، واحد پردازش که می‌تواند بخشی از خود دوربین باشد، قادر خواهد بود تصمیم گیری کند که یک کلیپ‌ لازم است ذخیره شود یا نه. این فرآیند، بار وارد بر ظرفیت محاسبات فروشگاه را کاهش می‌دهد، امکان کارکرد کارآمدتر را فراهم می‌کند و از اطلاعات دیگر شرکت برای جلوگیری از نقایص احتمالی محافظت می‌کند.


محاسبات لبه (edge computing) را می‌توان در صنایع مختلفی فراتر از خرده فروشی، از جمله تولید، انرژی، آب و برق، حمل و نقل، دفاع، مراقبت‌های بهداشتی و رسانه‌ها مورد استفاده قرار داد که این‌ها فقط موارد کمی از کاربردهای فروان آن هستند. به طور مثال تصور کنید سنسورهای هوشمندی که به بر روی تجهیزات نصب شده اند و پردازش آن ها با استفاده از محاسبات لبه (edge computing) انجام می‌شود، چقدر می‌توانند برای ارسال هشدار به خدمه یک کشتی یا هواپیما، بلافاصله پس از یک طوفان شدید مفید باشند.

جهت جمایت از ما از طریق لینک زیر میتوانید اقدام نمایید با تشکر

IDPay.ir/iotjournal

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن