رویدادها

تهران هوشمند

 از دیدگاه مدیریت شهری، سده اخیر را می‌توان سده توسعه شهرنشینی دانست. روند تغییرات سبک زندگی عموم مردم در سراسر جهان به سمت توسعه شهرنشینی بوده است. تهران نیز به عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایران از این روند مستثنی نبوده است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۵ میلادی به یکی از ۳۰ ابرشهر پرجمعیت جهان تبدیل خواهد شد. تهران در حالی تأمین‌کننده ۴۸ درصد بودجه کشور بوده و سهم بیش از ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور دارد که روند فزاینده توسعه شهرنشینی در آن منجر به چالش‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی ناشی از افزایش مصرف انرژی، آلودگی هوا و افزایش ترافیک شده و رتبه کیفیت زندگی در آن را به شدت کاهش داده است.

کنفرانس « تهران هوشمند» همزمان با سومین همایش و نمایشگاه « تهران هوشمند» به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با هدف ارتقاء سطح علمی رویداد، دستیابی به روش­های مدیریت هوشمند شهری با تکیه بر روشهای داده – محور در تاریخ 18و 19 آذرماه سال 1398 در سالن همایش­های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس مقالات علمی – پژوهشی، تحلیلی، ترویجی یا کاربردی در زمینه هوشمندسازی فعالیت­های شهری مورد

پذیرش قرار خواهد گرفت. گزارش تجربه­های موفق، معرفی و  تحلیل مجموعه داده­های شهری و تحلیل و نقد راهکارهای ایجاد شهر هوشمند نیز از جمله موضوعات مورد پذیرش در این کنفرانس خواهد بود.

لازم به ذکر است مقالات برگزیده این کنفرانس در افتتاحیه همایش ارائه و همچنین در مجلات علمی – پژوهشی داخلی نیز به چاپ خواهند رسید.

عنوان رویداد: کنفرانس « تهران هوشمند»

محورها:

-داده باز و حکم رانی هوشمند شهری

-آگاه سازی ، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند

-مشارکت ذینفعان بهره­وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده

-شهر نوآور و توسعه کسب وکارهای فناورانه بر پایه داده

-کلان داده ، داده کاوی و استخراج دادههای سودمند و قابل اعتماد

-شهر هوشمند و شاخصهای ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها

-توسعه پایدار و چالشهای محیط زیست شهری

-جابه جایی، هوشمند مدلسازی و تحلیل داده­های حمل و نقل شهری

-کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند

مکان: مرکز همایش های بین المللی برج میلاد

رویکرد شهر هوشمند، صرفاً به معنای به خدمت گرفتن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) شهری نیست، بلکه شش بعد اقتصاد هوشمند، جابجایی هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند و زندگی هوشمند همزمان مورد توجه خواهند بود. محورهای استراتژیک برنامه تهران هوشمند (که تداعی کننده کلمه «تهران» نیز هستند) عبارتند از: توسعه پایدار شهری، هدایت نوآوری شهری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت، نظام‌های مدیریت و خدمات کارآمد.
جایگاه شورای راهبردی تهران هوشمند در رویکرد جدید مدیریت شهری، به عنوان سیاستگذار اصلی شهر هوشمند در سطح شهرداری تهران محسوب می‌شود و در این راستا، مرکز تهران هوشمند به عنوان نهاد رگولاتور اصلی شهر هوشمند در سطح شهرداری تهران راه‌اندازی شده است. البته، باید توجه داشت که این آغاز راه بوده و دستیابی به شهر هوشمند مسیری تکاملی و گام به گام است.

آدرس سایت: https://smart.tehran.ir/

منبع
تهران هوشمند
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن