کاربردهای اینترنت اشیا

سیستم حمل‌و نقل هوشمند (ITS)

 وجود حمل و نقل روان و ایمن از اساسی‌ترین زیر ساخت‌های لازم برای توسعه صنایع و افزایش سطح رفاه اجتماعی هر کشور است

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند (Intelligent Transportation Systems) به سیستمی گفته می شود که به کمک مجموعه ای از اطلاعات، تخصص ها و امکانات، می تواند کارآیی و ایمنی در سیستم حمل و نقل را بهبود دهد. این سیستم به کاربران و مسافران در تصمیم گیری بهتر و درست تر کمک می کند. سیستم حمل ‌و نقل هوشمند (ITS)توسط مهندسین حمل و نقل و سایر متخصصین مرتبط با این زمینه از جمله مخابرات، کامپیوتر، الکترونیک و… با بکارگیری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی به وجود آمده است

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند (ITS)

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند در برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر در سیستم های حمل و نقل زمینی نقش مهم و تاثیر گذاری دارد. برنامه ریزی سیستم حمل ‌و نقل هوشمند بسیار مهم بوده و باید علاوه بر به روز بودن، قابلیت اجرایی داشته باشد؛ به همین دلیل به صورت مداوم باید مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته تا نیازهای جدید و راهکارهای آن بررسی و ارائه شود.

قبل از اینکه سیستم حمل ‌و نقل هوشمند در هر منطقه ای اجرا شود باید حتما هماهنگی بین سیستم های منطقه به وجود آمده باشد.

از آنجایی که یکی از مهمترین بخش های هر شرکت و کارخانه ای حمل و نقل می باشد ؛ هوشمند سازی علاوه بر اینکه نظارت بر سیستم حمل ‌و نقل را بالا می برد، می تواند هزینه ها را هم کاهش دهد.

به صورت کلی می توان گفت ITS برای رفع مشکلات ترافیکی ، حمل و نقل ، تصادفات و… امکانات جدیدی را ارائه می دهد.

امروزه از ITS در صنعت حمل و نقل بسیار استفاده می شود ؛ ضمن اینکه استفاده از آن رو به گسترش است.

سیستم حمل ‌و نقل هوشمند در برگیرنده همه شیوه های حمل و نقل می باشد و تمامی عوامل تاثیر گذار در حمل و نقل از جمله وسیله نقلیه ، زیر ساخت و راننده را مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد.

وظیفه کلی و اصلی سیستم حمل ‌و نقل هوشمند (ITS)

وظیفه کلی و اصلی ITS که دامنه وسیعی از علوم و تدابیر را شامل می شود؛ بهبود تصمیم گیری برای کنترل کننده های سامانه حمل و نقل و دیگر کاربران این سیستم است.

تجهیزات و اصطلاحات کاربردی در سیستم حمل ‌و نقل هوشمند (ITS)

سیستم های ITS نیازمند بخش های گسترده ای از فناوری ها و تجهیزات می باشند ؛ که ارتباطات، سیستم های توزیع و بکارگیری داده ها، سیستم های جمع آوری اطلاعات ، سیستم های تشخیص جغرافیایی، سیستم های داخل وسیله نقلیه و نرم افزارها از جمله آنها هستند.

چرا به حمل و نقل هوشمند نیازمندیم

اﻣـﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. از این رو درعصري كه به آن”عصر انفجار اطلاعات”   اطلاق مي‌گردد، مهندسين حمل و نقل سعي بر آن داشته‌اند تا از فناوري اطلاعات به‌عنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت ترافيك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند.

فناوری‌های سیستم‌های هوشمند حمل و نقل

در سیستم‌های هوشمند ترافیک فناوری‌های متفاوتی بکار می‌رود. از سیستم‌های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌تری که بطور همزمان اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می کند. اطلاعاتی مانند وضع آب و هوا، وضعیت ترافیک، وضعیت جاده و …

تاریخچه حمل و نقل هوشمند

از اواخر دهه ۶۰ میلادی پروژه‌های گسترده‌ای در خصوص ITS در سطح جهانی به اجرا در آمده که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های سستم راهنمای الکترونیکی مسیر (ERGS) ، سیستم کنترل ترافیک شهری (UTCS)، سیستم راهنمای سبقت (PAS)و . . . اشاره نمود. در طی سالهای اخیر کشورهای زیادی از جمله ژاپن اتحادیه اروپا،کره،استرالیا، مالزی، سنگاپور و . . . اقدام به تشکیل ساختار سازمانی ITS در جهت ارتقای سطح کیفی خدمات حمل و نقل و افزایش ایمنی نموده اند.

مهمترین عملکردهای سیستم حمل و نقل هوشمند

  • مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت
  • مدیریت و کنترل حوادث
  • مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی
  • مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض, هزینه پارکینگ, خرید و رزرواسیون بلیط و…
  • مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین
  • مدیریت و ناوبری پیشرفته
  • مدیریت حمل و نقل عمومی
  • مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …

نقش سیستم حمل و نقل هوشمند در یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌ونقل

سیستم حملونقل هوشمند تنها یک ابزار یا تکنولوژی جدید نیست. در واقع، ITS امکان یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌ونقل را فراهم می‌آورد. یک سیستم حمل‌ونقل به طور کلی، شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاهاست. هر کدام از اجزای سیستم حمل‌ونقل مشخصات، ارگان‌ها، و گاهی آژانس‌های جداگانه دولتی دارند. ولی فن‌آوری اطلاعات قادر است تمامی این اجزا را به صورت یک سیستم یکپارچه درآورد


منبع
intelligenttransportationbehido
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن