کاربردهای اینترنت اشیا

راه‌حل های استفاده از اینترنت اشیاء در خطوط هوایی


اینترنت اشیاء می تواند به طور موثر و قابل اطمینان در خطوط هوایی نقش‌آفرینی کند. این فناوری تأثیر فراوانی بر این صنعت می‌گذارد، از ردیابی چمدان‌ها گرفته تا کنترل هوای کابین. با استفاده از اینترنت اشیاء، خطوط هوایی مجهز به ابزارهایی می‌شوند که تا حد زیادی باعث کاهش یا حتی حذف علل برخی از شایع‌ترین شکایات مشتریان در این صنعت مانند گم شدن چمدان‌هایشان، تاخیر پروازها و مسائل مربوط به سرویس‌دهی می‌شوند.


  • شرکت هواپیماییVirgin Atlantic  :

Virgin Atlantic در حال حاضر، هواپیماهای بوئینگ 787 و تجهیزات بارگیری خود را با ابزارهای اینترنت اشیاء تولید می‌کند. مجموع داده‌هایی که انتظار می‌رود در طول یک پرواز تولید شود، بیش از نیم ترابایت است. Virgin Atlantic با تمام داده‌هایی که به صورت لحظه‌ایی جمع‌آوری می‌شوند، اطلاعات لازم برای شناسایی و حل مشکلات مکانیکی را قبل از وقوعشان به دست می‌آورد. این امکان٬ پروازهای امن‌تر، تأخیرهای کمتر و تجربه‌ای بهتر برای مشتریان فراهم می‌کند.

  • شرکت هواپیمایی : Delta

مسافران هواپیما در برخی مواقع نگران چمدان‌هایشان هستند. Delta گامی بزرگ در جهت حل این مشکل برداشته است و برای اولین بار در ایالات متحده با استفاده از تکنولوژی RFID قابلیت ردیابی چمدان‌ها را به وجود آورده است. اپلیکیشن Delta مسافران را از موقعیت  چمدان‌هایشان در مسیر هواپیما، درداخل هواپیما و در راه تحویل چمدان‌ّ‌ها آگاه می‌کند.

با استفاده از این فناوری، Delta موفقیت فراوانی کسب کرده و در سال ۲۰۱۵ بین شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده آمریکا به عنوان بهترین شرکت معرفی شده است.

  • بهره‌گیری AirAsia از خدمات پروازی GE:

سفر هوایی یک تجربه‌ی فوق العاده است، به شما این امکان را می‌دهد که در سفرهای کاری و تفریحی لذت ببرید. با این حال، به دلیل عواملی مانند تغییرات اقلیمی و هزینه‌های سوخت واجب است که در صورت امکان، ضایعات را کاهش دهید.

AirAsia، یکی از محبوب‌ترین خطوط هوایی آسیا، با استفاده از اینترنت اشیاء اثرات زیست محیطی را کاهش داده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کند. این شرکت هواپیمایی تصمیم دارد برای کاهش مصرف سوخت با GE همکاری کرده و از خدمات کارآمد پرواز آن استفاده کند. این فناوری به شرکت‌‌‌‌‌های هواپیمایی کمک می‌کند تا مسیرهای ناوبری دقیقی را دنبال کنند و با تحلیل داده‌های پرواز مصرف سوخت هواپیما را بهینه کنند.

پیش‌بینی می‌شود که شرکت هواپیمایی AirAsia با استفاده از خدمات پرواز GE در پنج سال آینده بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار در هزینه‌هایش صرفه جویی کند.

  • شرکت هواپیمایی JetBlue :

وقتی مسافران به فرودگاه می‌روند ناچارند کارهایی انجام دهند که ارزشی به تجربه‌ی سفرشان اضافه نمی‌کند. یکی از این کارها عبور از مراحل بازرسی پرواز است. JetBlue با درک این موضوع و با استفاده از اینترنت اشیاء امکان انجام خودکار این فرآیندها را فراهم می‌کند.

پس از رزرو، بلیط به‌طور خودکار بدون نیاز به اپلیکیشن یا وب‌سایت، برای مشتریان صادر می‌شود و ۲۴ ساعت قبل از پرواز برای آن‌ها صندلی اختصاص داده می‌شود. صندلی‌ها نیز بر اساس اولویت‌های مسافران اختصاص داده می‌شوند.

JetBlue با بهره‌گیری از مفهوم اینترنت اشیاء توانایی لازم برای خطوط هوایی جهت ایجاد تعامل در سیستم‌های خود و خودکارسازی بسیاری از جنبه‌های حمل و نقل هوایی مانند فروش بلیط را ممکن می‌کند. این مسئله نه تنها موجب اجتناب از پیش‌آمدهایی مانند تأخیر پرواز ناشی از شرایط نامساعد آب و هوایی یا مشکلات مکانیکی می‌شود، بلکه به شرکت هواپیمایی این امکان را می‌دهد تا از کارگران برای فعالیت‌های بحرانی دیگری استفاده کنند.

  • راه اندازی واقعیت مجازی توسط Qantas :

شرکت هواپیمایی Qantas با همکاری سامسونگ، اولین تجربه‌ی واقعیت مجازی را اوایل سال ۲۰۱۵ به نمایش گذاشت. هدست‌های واقعیت مجازی ارائه شده توسط Qantas نه تنها برای مسافران تجربه‌ی منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورد٬ بلکه به جمع‌آوری داده‌های مربوط به مسافران و انتقال آنها نیز کمک می‌کند. این داده‌ها می‌توانند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج مطلوبی از آن‌ها استخراج شود.

Qantas از طریق ارتباط میان سیستم‌های مختلف خود قادر خواهد بود به مسافرین تجربه‌ی شخصی‌سازی شده تری ارائه دهد. شرکت هواپیمایی Qantas می‌تواند پیش‌بینی کند که چه پیشنهاداتی برای یک مسافر خاص بر اساس استفاده‌ی قبلی‌اش از هدست واقعیت مجازی جذاب خواهد بود. در نهایت، این امکانات باعث تقویت چشمگیر خطوط هوایی Qantas خواهد شد. تمام این‌ها به لطف به‌کارگیری داده‌های حجیم و مفاهیم اینترنت اشیاء میسر می‌شود.

آینده‌ی اینترت اشیاء:

نمی‌توان ادعا کرد که اینترنت اشیاء سفرهای هواپیمایی را به تجربه‌ای کاملا بی‌عیب و نقض تبدیل می‌کند، اما مطمئنا می‌تواند آن را به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر تبدیل کند. قابلیت‌های اینترنت اشیاء بی‌پایان است و پتانسیل آن را دارد که صنعت هواپیمایی را دگرگون سازد. این تحول هم به نفع مسافران است و هم به نفع شرکت‌های هواپیمایی. تحولی که طی سال‌های آینده در صنعت هواپیمایی ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد کاملا قابل تصور است٬ چراکه وضعیت کنونی خیلی از خطوط هواپیمایی نیز موجب می‌شود به آینده‌ی این صنعت بسیار امیدوار باشیم. اینترنت اشیاء به زودی وارد آسمان‌ها می‌شود!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن