آموزش

تفاوت ویجت (Widget) و گجت (Gadget)

ویجت (Widget) را می توان به عنوان نوعی برنامۀ نرم افزاری توصیف کرد که بر روی رایانه، تبلت یا دستگاه تلفن همراه شما اجرا میشود. اگر با وردپرس آشنایی دارید و از آن استفاده میکنید، پس با ابزارک های وردپرس (WordPress widgets) نیز آشنایی دارید و ویجت شبیه ابزارک های موجود در وردپرس است.

از طرف دیگر یک گجت (Gadget) را می توان به عنوان دو چیز توصیف کرد. می توان آن را به عنوان یک دستگاه فیزیکی که با تکنولوژی های روز سروکار دارد  در نظر گرفت و یا به عنوان برنامه های کامپیوتری توصیف کرد که بدون نیاز به راه اندازی یک برنامه جداگانه دیگر، اجرا میشوند.

ساده ترین روش بیان تفاوت ویجت و گجت: ویجت یک تکه کد قابل استفاده مجدد است که می توانید تقریباً در هر وب سایت یا سیستم عامل وارد کنید.

جالب است بدانید گجت ها همانند ویجت ها عمل می کند و غالباً همان هدف را برآورده می کند، اما  کار گجت ها اختصاصی است. به عنوان مثال گجت ها فقط در یک وب سایت یا یک سیستم عامل خاص کار می کند و این در حالی است که ویجت ها روی سیستم عامل های مختلفی جواب میدهند.

بنابراین باید گفت که؛
گجت ها می توانند مانند ویجت ها به نظر برسند و عمل کنند ، اما آنها در واقع دستگاه هایی مستقل هستند که با یک متد خاص جلو میروند.

مثلا Raymio که یک نوع گجت است، به شما کمک می کند از تابش شدید آفتاب در امان باشید. همچنین از یک برنامه برای ارائه اطلاعات به شما استفاده می کند.

دستگاه Raymio  یک دستبند مچی است که با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش، شما را کنترل می کند و در هنگام رسیدن به حداکثر مقدار مقاومت پوست در مقابل نور خورشید، از طریق نشانگر LED، شما را متوجه می سازد.

این گجت پوشیدنی حتی ضد آب است، بنابراین می تواند شما را در ساحل نیز همراهی کند، جایی که احتمال بیشتری برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید وجود دارد. این دستگاه توسط دولت دانمارک و در ابتدا در Indiegogo راه اندازی شد. (در حال حاضر سفارش و خرید این دستگاه ممکن نیست.)

اما ویجت الزاما یک دستگاه نیست و می تواند یک برنامه کاربردی باشد که در هر صفحه وب کار می کند و به شما امکان می دهد یک بلوک HTML از کد اضافه کنید و می توانید آن کد را در وبلاگ یا وب سایت شخصی خود قرار دهید و فوراً کار خواهد کرد.

  • ویجت ها و گجت ها به لطف محبوبیت دستگاه های تلفن همراه ، این روزها بیشتر به عنوان “برنامه” یاد می شوند. این بدان معناست که برنامه هایی که از فروشگاه AppStore یا Google Play در iOS و Android خود بارگیری می کنید در اصل گجت یا ویجت هستند.

نکته پایانی درباره فرق ویجت و گجت

این که اگر از یک کد قابل استفاده مجدد، برای برنامه ریزی در وب یا … استفاده می کنید ، قطعاً کلمه ای که بکار میبرید ویجت است . در غیر اینصورت ، اگر این کار چیز دیگری مانند یک دستگاه فیزیکی یا برنامه ای است که شما بارگیری کرده اید تا بتوانید روی یک دستگاه یا سیستم عامل خاص پیاده کنید ، آن کلمه بکار رفته گجت خواهد بود.

پس بخاطر داشته باشید که شما تفاوت این دو را متوجه شدید و مانند اکثر افراد امروزه بدون مطالعه کلمه ای را بکار نمی برید ، بخصوص اگر از تکنولوژی یا دستگاه های پیشرفته استفاده می کنید.


برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن