کاربردهای اینترنت اشیا

سه روش محافظت از محیط زیست توسط اینترنت اشیا

IoT تاثیرات گسترده ای بر حفظ محیط زیست دارد. افزایش بهره وری در تولید از طریق اینترنت اشیا به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند و کلان داده ها با کمک سیستم های نظارت بر آب و هوا، اطلاعات مفیدی در مورد محیط هایی که بر سلامت ما تاثیر می گذارند فراهم می آورند. با این حال IoT روش های جالبی برای رسیدگی به جنبه های مختلف حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از جنگل زدایی و شکار دارد.

استفاده از داده های به هنگام برای جلوگیری از جنگل زدایی
 
15% از کل دی اکسید کربن منتشر شده به علت جنگل زدایی ایجاد می شود. شرکت Rainforest Connection تعدادی از پروژه های IoT را در دست اجرا دارد که به منظور توقف جنگل زدایی طراحی شده اند. آن ها از سنسورهای گوشی های موبایل برای اتصال به تنه ی درختان استفاده می کنند که ورود و خروج غیر قانونی به حریم جنگل و شکار را حتی از فاصله ی بسیار دور اطلاع می دهند.

این سنسورها نسبت به صداهایی مثل اره یا وسایل نقلیه ی بزرگ در ناحیه ی غیر مجاز حساس هستند و با ایجاد هشدار مسئولان را از اقدامات غیر قانونی در جنگل مطلع می کنند. همچنین با استفاده از این سنسورها توسط تعدادی از سازمان ها ، داده های زیادی به اشتراک گذاشته می شوند که برای افزایش حفاظت از جنگل های بارانی در مناطق خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

اینترنت زنبورها

یکی دیگر از راه های جالب استفاده از اینترنت اشیا جهت حفظ اکوسیستم ، ردیابی زنبورهای عسل و نظارت بر شرایط کندوهاست. زنبورها نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی در اکوسیستم ها دارند و اخیرا کاهش آن ها تاثیرات جدی بر زراعت و کشاورزی داشته است.

شرکت Bee Corp یک راهکار جالب برای حل این مشکل با استفاده از تکنولوژی IoT ارائه می دهد. با قرار دادن یک سنسور در داخل کندوها، زنبورداران می توانند از این تکنولوژی برای نظارت بر شرایط داخل کندو و پیگیری سلامت زنبورها استفاده کنند.

بر اساس وب سایت این شرکت: ” وقتی ملکه سالم است، زنبورهای کارگر درجه حرارت کندو را برای پرورش تخم ها ثابت نگه می دارند. افت دمای کندو نشانه ی تخم گذاری ملکه برای زنبورهای کارگر است.” سنسورهای درون کندو داده های مربوط به دما را جمع آوری کرده و آن ها را از طریق شبکه های سلولی به سیستم Cloud جهت تجزیه و تحلیل ارسال می کنند. بدین ترتیب در صورتی که خطری سلامت زنبورها را تهدید کند زنبورداران به سرعت مطلع می شوند.

در استرالیا تحقیقاتی توسط موسسه CSIRO با هدف بهبود گرده افشانی زنبور عسل صورت گرفت. برای تحقق این هدف، محققان هزاران زنبور را به سنسورهای کوچک مجهز نمودند. این سنسورهای شناسایی توسط فرکانس رادیویی مشابه با یک برچسب الکترونیکی عمل کرده  و محل عبور زنبورها از نقاط مختلف را ثبت می کنند. این داده ها به کشاورزان و محققان اجازه می دهد  تا عوامل تاثیر گذار در رفتار زنبور عسل را شناسایی کنند و با توجه به آن نسبت به از بین بردن عوامل مؤثر در کاهش گرده افشانی اقدام نمایند.

استفاده از سنسورها و دوربین های هوشمند برای توقف شکار غیر مجاز

مشابه آنچه گفته شد، شرکت Rainforest Connection از تکنولوژی مشابهی برای تشخیص صداهای مرتبط با شکار غیرقانونی مانند صدای تله ها، اسلحه و وسایل نقلیه در مناطق حفاظت شده استفاده می کند.

در مناطق وسیع و طبیعی که نظارت بر آن دشوار است، سازمان های حفاظت از حیات وحش دوربین های حسگر حرکتی را نصب کرده اند که گونه های نادر و همچنین شکارهای غیر قانونی را شناسایی می کنند.

پروژه ی RAPID در افریقا، کرگدن ها را با سه دستگاه هوشمند شامل : دوربین، مانیتور ثبت ضربان قلب و GPS مجهز کرده اند. ترکیب این دستگاه ها به معنای محافظت از حیات وحش است. وقتی این حیوانات در معرض خطر قرار می گیرند با هشدار دستگاه، می توان حرکات آن ها را ردیابی کرد و به فیلم های ظبط شده از شکارچیان دسترسی پیدا کرد.همه ی این تاکتیک ها به نگهبانان کمک می کند تا از شکارهای غیر قانونی جلوگیری کرده و از موجوداتی که برای تنوع زیستی و تثبیت اکوسیستم حیاتی هستند حفاظت شود.

منبع
نبکا
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن