پلتفرم های اینترنت اشیا

پلتفرم چیست؟ آشنایی با مفهوم Platform

مفهوم پلتفرم چیست؟

کلمه پلتفرم در زبان انگلیسی بصورت Platform نوشته میشود.معنی آن در زبان فارسی “سکو” ترجمه شده است.این ترجمه زیاد هم بی ربط به مفهوم اصلی آن نیست و میتواند حتی آن را برای ما روشن تر کند.سکو در زبان فارسی معمولا به برآمدگی هایی گفته میشود که محل نشستن افراد است.

از این نظر شاید زیاد به چیزی که میخواهیم به آن برسیم نزدیک نباشد،اما شما فقط خود سکو را در نظر بگیرید و سپس فرض کنید که قرار است چیزی را روی این سکو نمایش بدهیم.

پلتفرم یک مفهوم گسترده است.همچنین دارای قابلیت انعطاف و تغییر است.یعنی میتوان برای کاربرد های خاص،موارد متفاوتی را به عنوان پلتفرم (platform) در نظر گرفت.برای بهتر متوجه شدن همان سکو را در نظر بگیرید.

تعریف تئوری پلتفرم چیست؟


در تعریف تئوری،platform به مجموعه ای از سخت افزار،نرم افزار و سیستم عامل(که خود سیستم عامل هم عضوی از نرم افزار است)گفته میشود.بنابراین سیستم عامل هم یک قسمت از پلتفرم است.این دو با هم فرق دارند و هرکدام وظایف خاص خود را دارند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

پلتفرم را با توجه به چه چیزی مشخص کنیم؟

ساده ترین جواب را به شما خواهیم گفت:نیاز اپلیکیشن.پلتفرم (platform) باید این توانایی را داشته باشد که اپلیکیشن را اجرا کند.بنابراین کل مجموعه پلتفرم (platform) هم بر اساس نیاز های همین اپلیکیشن مشخص میشود.

یعنی گاهی یک نرم افزار برای اجرا شدن فقط نیاز به سیستم عامل اندروید دارد.(یعنی روی هر دستگاهی که سیستم عامل اندروید داشته باشد اجرا میشود).در اینصورت پلتفرم (platform) مورد نیاز ما فقط شامل سیستم عامل اندروید میشود.

اما گاهی نیاز های اپلیکیشن به همین مورد محدود نمیشوند.مثلا یک سرویس اینترنتی خاص را در نظر بگیرید.اگر این سرویس فقط بتواند روی سیستم عامل اندروید و از طریق مرورگر اجرا شود؛platform در این مورد مجموعه ای از سیستم عامل و مرورگر تعریف میشود.

گاهی برای اجرای برنامه سخت افزار خاص و یا حتی وجود یک نرم افزار دیگر روی سیستم عامل ضروری میباشند.بنابراین سخت افزار و برنامه های جانبی هم میتوانند در مجموعه پلتفرم قرار بگیرند.
به عنوان یک مثال دیگر،ربات های تلگرامی را در نظر بگیرید.این ربات ها بدون وجود تلگرام نمیتوانند اجرا بشوند.

پلتفرم (platform) و سیستم عامل چه تفاوت هایی دارند

در درجه اول باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم عامل کاملا در محدوده نرم افزار ها قرار دارد.یعنی یک قسمت از مجموعه ی نرم افزاری سیستم است که وظیفه آن کنترل و مدیریت منابع سخت افزاری سیستم ماست.اما همانطور که تا اینجا یاد گرفتید،platform میتواند هم نرم افزار و هم سخت افزار را شامل شود.گاهی مجموعه پلتفرم فقط در سیستم عامل خلاصه میشود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن